در زمینه فقه/ اسرار حج/ منزل دوم

مراعات چند چيز براى زائرانى كه به اين توفيق عظيم رسيده‏اند، ضرورى و لازم است:

 1) توجّه به اين نکته كه در مدینه‌ی منوره، در محضر ائمه‌ی اطهار«سلام الله علیهم» هستند، و گفتار، كردار، افكار و نيّات آنها در محضر آنهاست؛

«قُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرىَ اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ» [1]

«بگو عمل كنيد، خداوند و فرستاده او و مؤمنان اعمال شما را مى‏بينند.»

از اين جهت بايد با دلى پاك و ضميرى خالص و با ادب در گفتار و كردار و پس از اجازه خواستن، وارد حرم مطهّر شوند؛

«يا اَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تَدْخُلُوا بُيُوتَ النَّبِىِّ اِلاّ اَنْ يُؤْذَنَ لَكُمْ» [2]

«اى كسانيكه ايمان آورده‏ايد! وارد خانه‏هاى پيامبر نشويد مگر با اجازه»

و شايد حتّى بلند خواندن زيارت در آنجا سزاوار نباشد چه رسد به گفتگو با ديگران؛

«لا تَرْفَعُوا اَصْواتَكُمْ فَوقَ صَوتِ النَّبِىّ» [3]

«صداى خود را فراتر از صداى پيامبر نكنيد.»

و ادب در ايستادن و نشستن بايد مراعات شود؛ نظير كسى كه در محضر آنها مى‏نشيند.

اين آداب از آنروست كه رسول اكرم و ائمه«سلام الله علیهم» اصدق مصاديق انسان كاملند و انسان كامل همواره زنده و شاهد است و از اينرو در محضر انور آنان به هنگام اذن دخول مى‏خوانيم:

«وَ اَعْلَمُ اَنَّ رَسُولَكَ وَ خُلَفائَكَ عليهم‏السلام اَحْياءٌ عِنْدَكَ يُرْزَقُونَ، يَرَونَ مَقامى وَ يَسْمَعُونَ كَلامى وَ يَرُدُّونَ سَلامى وَ اَنَّكَ حَجَبْتَ عَنْ سَمْعى كَلامَهُمْ وَ فَتَحْتَ بابَ فَهْمى بِلَذيذِ مُناجاتِهمْ ...» [4]

« و من يقين دارم كه رسول و خلفاى تو در نزد تو زنده‏اند و روزى داده مى‏شوند، مقام مرا مى‏نگرند و كلام مرا مى‏شنوند و سلام مرا پاسخ مى‏دهند و اينك تو بر گوش من از كلام آنان پرده افكنده‏اى ولى باب التذاذ از مناجات با آنان را بر رويم گشوده‏اى...»

 2) آمادگى براى رفتن به حرم، براى گرفتن فيض؛ به عبارت ديگر آمادگى براى وصل، چنانكه از علّامه مجلسى«ره» نقل شده است كه پس از تشرّف به نجف اشرف، پيش از زيارت قبر مطهّر امير مؤمنان«سلام الله علیه»، براى آمادگى، روزها را در وادى‌السلام نجف در مقام قائم و شب‌ها را در رواق مطهّر حرم، به رياضت مشغول شده و پس از مدّتى با آمادگـى به زيارت قبر مطهّر نائل گشته است.

 3) توجّه به اين كه گناه مخصوصاً حقّ الناس موجب دل آزردگى اهل بيت«سلام الله علیهم» است و اين مضمون كه هر گونه ستم به شيعيان ما در حكم ظلم به ماست، به صورت متواتر در روايات وارد شده است.

جهت خشنود ساختن اهل بيت«سلام الله علیهم» به واسطه‌ی تصميم جدّى بر اين كه تا بتواند كمك و اعانت به همنوعان و بويژه شيعيان را ترك نكند و تصميم جدّى بر اين كه ظلم و اجحاف به دوستان آنها نداشته باشد و با اين توبه و تصميم وارد حرم شود.

4) همّت او در زيارات بلند باشد، فقط به خواستن حوائج دنيوى يا اخروى اكتفا نكند، بلكه اينگونه حوائج را به خود آنها واگذارد، «عِلْمُهُمْ بِحالِنا حَسْبُنا مِنْ سُؤالِنا» بلكه همّت او اين باشد كه از نور آنها منوّر شود، از ولايت تكوينى آنها در جهت عروج استفاده كند؛ زيرا كسى مى‏تواند به مقام فنا و لقاء برسد كه داراى چند چيز باشد؛ بُراق براى عروج، زاد و راحله براى راه، راهنما براى گم نشدن و رسيدن به مطلوب، و نور براى استفاده كردن از آن در ظلمت‌ها.

براق اين راه براى انسان، بُعد ناسوتى اوست كه به آن جسم مى‏گويند. لذا قرآن براى تقويت اين براق سفارش كرده است؛

«وَ ابْتَغِ فيما آتاكَ اللَّهُ الدَّارَ الآخِرَةَ وَ لا تَنْسَ نَصيبَكَ مِنَ الدُّنْيا» [5]

« در آنچه خدا به تو داده، سراى آخرت را جستجو كن و بهره‏ات را از دنيا فراموش نكن.»

زاد و راحله؛ تقوا و روح خدا ترسى است كه از ديدگاه قرآن بهترين توشه است:

«وَ تَزَوَّدُوا فَاِنَّ خَيْرَ الزّادِ التَّقْوى» [6]

«زاد و توشـه تهيـه كنيـد كـه بهتـرين زاد و توشــه،

 پرهيزكارى است.»

و نور اين راه، كه انسان را از ظلمت‌ها نجات مى‏دهد، قرآن است:

«قَدْ جَاءَكُمْ مِنَ اللَّهِ نُورٌ وَ كِتابٌ مُبينٌ» [7]

«از طرف خدا نور و كتاب آشكارى به سوى شما آمد.»

و راهنما، اهل‏بيت«سلام الله علیهم» هستند كه بدون آنها هيچ موجودى به كمال نخواهد رسيد و هيچ انسانى به مقام وصل نائل نخواهد شد.

و در طريق سير و سلوك نيز افرادى كه از اين راهنما استفاده نكردند، یا به آن اهمیت ندادند، و به آن متوسل نشدند، به جاى وصل، براى آنها قطع حاصل شد و به جاى هدايت، در ظلماتِ ضلالت گرفتار شدند و از نظر قرآن شریف، اهلبيت«سلام الله علیهم»و در زمان ما قطب عالم امكان و محور عالم وجود و واسطه‌ی بين غيب و شهود حضرت حجّة بن الحسن المهدى الموعود (ارواحنالتراب‌‌مقدمه‌الفداء) هدايت اين راه را به عهده دارند؛

«وَ جَعَلْناهُمْ اَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنا» [8]

«و آنها را پيشوايانى قرار داديم كه به فرمان ما مردم را هدايت مى‏كردند.»

بنابراين، توسّل هم يك امر لازم است و بهترين توسّلات زيارت قبور مطهّر آنهاست.

 

 

پی نوشت ها:

[1]. توبه/105

[2]. احزاب/53

[3]. حجرات/2

[4]. اذن دخول حرم‌هاى شريف، كتب ادعيه

[5]. قصص/77

[6]. بقره/197

[7]. مائده/15

[8]. انبیاء/73